Κάλεσμα για ενεργοποίηση του κόσμου της γυμναστικής: Συμβουλές για γονείς, αθλητές και προπονητές από τον πρόεδρο της Ε.Γ.Ο.

mag_wag_proponitiko_camp_mikra_june2017_01_720

Ο κόσμος της γυμναστικής, οι γονείς, οι ίδιοι οι αθλητές και αθλήτριες, καθώς και οι προπονητές τους, καλούνται να προσαρμόσουν την καθημερινότητά τους, λόγω της νόσου Covid-19, που διαμορφώνει μία νέα πραγματικότητα για όλους μας. Στον παρακάτω οδηγό θα βρείτε μία σειρά από πρακτικές συμβουλές και προτάσεις, από τον Πρόεδρο της Ε.Γ.Ο. Θανάση Βασιλειάδη, ώστε ο χρόνος που «Μένουμε Σπίτι» να αποδειχθεί κερδισμένος και να μας κρατήσει κοντά στη γυμναστική.

Επιπλέον, προκειμένου να αντεπεξέλθουμε στα εκατοντάδες ερωτήματα που λαμβάνουμε, σας γνωρίζουμε ότι σύντομα η Ελληνική Γυμναστική Ομοσπονδία θα εγκαινιάσει έναν νέο δίαυλο επικοινωνίας και θα σας καλέσει όλους να συμμετάσχετε σ’ αυτήν την προσπάθεια, η οποία θα υλοποιηθεί υπό την επίβλεψη μίας ομάδας αναγνωρισμένων επιστημόνων και έμπειρων στελεχών από όλα τα αθλήματα της Γυμναστικής, με στόχο να μας βρει η «επόμενη ημέρα» πιο δυνατούς και κατάλληλα προετοιμασμένους για την σταδιακή επάνοδο στους αγωνιστικούς χώρους. Περισσότερες λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν τις προσεχείς ημέρες.

 

Οι σημερινές συνθήκες και μέρες που ζούμε ΟΛΟΙ ανεξαρτήτως είναι πρωτόγνωρες, σίγουρα για τις γενιές μας, που αγγίζουν τα (πρώην) όρια της επιστημονικής φαντασίας. Όλα εκείνα που θεωρούσαμε ότι μπορούν να υπάρξουν μόνο στο κινηματογραφικό πανί (οθόνη για τους μικρότερους ηλικιακά) τα βιώνουμε με τρόπο απόλυτο και καταιγιστικό.

Η γυμναστική, ο μικρόκοσμός μας, δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη. Και αν πέρασαν οι πρώτες μέρες, οι πρώτες βδομάδες, με ένα μούδιασμα, τώρα  συνειδητοποιούμε ότι πρέπει να προσαρμοστούμε, να φτιάξουμε νέες καθημερινότητες, νέες «ζωές». Οι γονείς των αθλητών, οι αθλητές και οι αθλήτριες, οι προπονητές και οι προπονήτριες.  Για τον καθένα λοιπόν χωριστά…

…για τους γονείς

Αγαπητοί γονείς των αθλητών και αθλητριών της γυμναστικής,

Το προηγούμενα χρόνια όλοι οι «ειδικοί» σας δίναμε συμβουλές για το πώς να βοηθήσετε τα παιδιά σας, τους αθλητές και τις αθλήτριες, στη δύσκολη καθημερινότητα των προπονήσεων και των αγώνων, με στόχο την εξέλιξή τους ως αθλητές και ως άτομα. Έφτασε λοιπόν η στιγμή που όλα άλλαξαν και συνεχίζουν να αλλάζουν με άγνωστο τρόπο, αλλά που προσδοκούμε όταν τελειώσουν να μην είμαστε στο «μηδέν» αλλά κοντά στο σημείο που τα αφήσαμε. Δείτε την περίοδο αυτή από τη θετική της πλευρά, ως ένα διάστημα το οποίο θα χρησιμοποιήσουμε για να διορθώσουμε ή να συμπληρώσουμε όλα εκείνα που η «τρελή» καθημερινότητα δεν μας άφηνε λόγω χρόνου και υποχρεώσεων.

Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ως άτομα έχετε να διαχειριστείτε τις νέες συνθήκες στη δική σας ζωή ή καθημερινότητα, τις δικές σας αγωνίες και προβληματισμούς…

Ζητάμε όμως να στηρίξετε τα παιδιά σας, τους αθλητές, σε αυτή τη δύσκολη περίοδο. Δεν έχει σημασία πόσο καιρό το παιδί σας είναι στις αγκαλιές της γυμναστικής, ή σε ποιο άθλημα, ή σε ποιο αγωνιστικό επίπεδο. Η γυμναστική είναι ένα κομμάτι της ταυτότητάς τους, πολύ σημαντικό, πολλές φορές το σημαντικότερο, και αυτό τώρα έχει «τραυματιστεί». Δεν είναι μόνο η προπόνηση ως χρόνος και ως διαδικασία, είναι οι φιλίες με τους συναθλητές και τις συναθλήτριες, είναι η μη επαφή με άλλα σημαντικά ενήλικα άτομα στα οποία βασίζονταν όπως οι προπονητές και προπονήτριες τους, οι δάσκαλοι και οι δασκάλες χορού, ή είναι η διαφορετική επαφή (βλ. τηλεφωνική, social media). Η ρουτίνα που είχαν αναπτύξει, σχολείο- προπόνηση- σπίτι για μάθηση-προπόνηση- διάβασμα ξεκούραση, έχει ανατραπεί, τους λείπει, τους αποδιοργανώνει, τους πληγώνει. Επιπλέον, η επιβολή νέων διαδικασιών (πχ. εκπαίδευση εξ αποστάσεως σύγχρονη ή ασύγχρονη) έγινε με βίαιο και υποχρεωτικό τρόπο, χωρίς να καλύπτει το συναισθηματικό ή το κινητικό κομμάτι της ανάπτυξής τους.

Πριν ως γονείς χαιρόμασταν που τα παιδιά μας «επενδύουν» χρόνο μέσα στα γυμναστήρια μη μπορώντας να πολυασχολούνται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τώρα όχι μόνο έχουν χρόνο, αλλά δέχονται καταιγισμό αφιλτράριστων πληροφοριών από εκεί, αυξάνοντας το άγχος που βιώνουν.

Τέλος, το απότομο-βίαιο σταμάτημα από την προπονητική διαδικασία ήρθε σε μια περίοδο που οι μεγαλύτεροι σε ηλικία αθλητές και αθλήτριες ξεκινούσαν ή ήταν στην κορύφωση της αγωνιστικής τους περιόδου, και οι μικρότεροι προσδοκούσαν μέσα από αγώνες να κατανοήσουν το περιεχόμενο της προπόνησης, μέσα από τις εμπειρίες των αγώνων. Είναι σαν να ανεβαίνεις μια ανηφόρα και πριν φτάσεις στην κορυφή του βουνού κάποιος σου κλείνει το δρόμο, χωρίς να σου λέει πότε θα μπορέσεις να συνεχίσεις. Είναι σαν να τραυματίζεσαι χωρίς να το θέλεις, αλλά και χωρίς να μπορείς να το αιτιολογήσεις-εξηγήσεις. Βιώνουν λοιπόν ένα κύκλο που δεν ολοκληρώθηκε, δεν έκλεισε για να ανοίξουν τον κύκλο της επόμενης σεζόν.

  • Αυτό που στην καθημερινότητα την τυπική σας (μας έλειπε) χρόνος, τώρα μας δίνεται απλόχερα! Αλλά δεν ήμασταν προετοιμασμένοι να τον εκμεταλλευτούμε σωστά, εποικοδομητικά. Καταρχήν πρέπει να συνηθίσουμε ότι ΔΕΝ χρειάζεται να τρέχουμε, αλλά από την άλλη ΔΕΝ πρέπει να φεύγει ο χρόνος άσκοπα και ανούσια. Πέρασε ο πρώτος καιρός, που δεν κάναμε τίποτα, και τώρα πρέπει να τον χρησιμοποιήσουμε υπέρ μας, υπέρ της οικογένειάς μας!
  • Δημιουργήστε και ακολουθήστε ευλαβικά ρουτίνες για τους αθλητές: πότε θα ξυπνήσουν, πότε θα συνδεθούν με το σχολείο, πότε θα διαβάσουν, πότε θα κινηθούν (και αυτό χρειάζεται), πότε θα «συνδεθούν» με τους φίλους/ες και συναθλητές/τριές τους.
  • Στην παραπάνω ρουτίνα να διαθέτετε ένα χρονικό διάστημα στο οποίο θα συζητάτε με το παιδί-αθλητή. Ρωτήστε και συζητήστε πώς νοιώθουν στην προπόνηση, όταν όλα πηγαίνουν καλά, όταν η διαδικασία προπόνησης δεν πάει καλά, όταν πλησιάζουν οι αγώνες, όταν λαμβάνει μέρος σε αγώνες. Είναι σημαντικά στοιχεία που είναι ευκαιρία να καταλάβει το παιδί ότι είστε μαζί και δίπλα του και όχι απέναντί του. Μην προσπαθήσετε να καλύψετε όλα τα θέματα μονομιάς. Σιγά-σιγά, λίγα-λίγα, έτσι ώστε να επεξεργάζεστε και εσείς και τα παιδιά τα ερωτήματα. Τον προηγούμενο καιρό τα παιδιά σας μεγάλωσαν και άλλαξαν, κάποια έγιναν έφηβοι, γνωρίστε τα χωρίς την πίεση της καθημερινότητας. Για όλα όμως η γυμναστική είναι ένα σημαντικό κομμάτι ορισμού της ταυτότητάς τους, το οποίο τώρα στερούνται.
  • Μέσα στην οικογένεια στις παρούσες συνθήκες το στρες είναι πολλαπλό, το δικό σας, των παιδιών σας, για το σήμερα και για το αύριο. Το στρες των παιδιών σας με την προπόνηση εκτονωνόταν, τώρα όμως απλώς και αυτό συσσωρεύεται. Εξηγήστε-ερμηνεύστε όλα όσα μπορεί να προκαλούν άγχος στα παιδιά με απλό αλλά ορθό τρόπο, και διδάξτε τους τις τεχνικές διαχείρισης αυτού (στοχοθέτηση, θετικός αυτοδιάλογος, νοερή απεικόνιση, εφαρμογή τεχνικών χαλάρωσης).
  • Φροντίστε για τη διατροφή τόσο τη δική σας όσο και των παιδιών σας. Η αποχή από την προπόνηση υψηλής έντασης μειώνει τις απαιτήσεις ενέργειας αλλά και μειώνει το μυϊκό τους ιστό. Φροντίστε να τρέφονται σωστά και με επάρκεια. Εξάλλου οι ειδικοί μας πλημμυρίζουν με οδηγίες σχετικά με το τι πρέπει να περιλαμβάνει το διαιτολόγιό μας κατά την εποχή του κορονοϊού.

Σε αυτήν την πρωτόγνωρη εμπειρία πρέπει να είμαστε μαζί, συνοδοιπόροι και υποστηρικτικοί ο ένας με τον άλλον. Μιλήστε, δεχθείτε και δώστε θετικές σκέψεις και λόγια θετικά.

 

…για τους αθλητές & τις αθλήτριες

Αγαπημένοι αθλητές και αγαπημένες αθλήτριες των αθλημάτων της γυμναστικής,

Δίζυγο, τραμπολίνο, ταπί, μπάρες, στρώματα και όλα τα άλλα όργανα και αγωνίσματα της γυμναστικής σας λείπουν….και σε μας. Κανείς μας δεν μπορούσε να φανταστεί ότι θα λείπουμε από τα γυμναστήρια (μικρά ή μεγάλα) για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς να είναι επιλογή μας. Είμαστε όμως υποχρεωμένοι και εσείς και εμείς να συμμορφωθούμε. Εξάλλου εσείς περισσότερο από όλους είστε πειθαρχημένοι και συνεπείς. Είναι βέβαιο ότι όταν θα μας επιτραπεί να ξανασυναντηθούμε στην προπόνηση, δεν θα είμαστε το ίδιο καλοί και καλές όπως ήμασταν τη στιγμή που σταματήσαμε. Όμως για αυτό θα ασχοληθούν οι προπονητές σας.

Εσείς πρέπει να ασχοληθείτε με το τώρα. Καταρχήν όσοι και όσες είχατε μικροτραυματισμούς και τραυματισμούς είναι η ευκαιρία να αναρρώσετε πλήρως!

Η γυμναστική δεν πρέπει να λείπει από την κάθε σας μέρα. Τι μπορείτε και τι πρέπει να κάνετε:

  • σίγουρα να μην βλέπετε όλη μέρα παθητικά αναρτήσεις άλλων στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι αθλητές και οι αθλήτριες δεν γίνονται από το κρεβάτι ή τον καναπέ!
  • Δημιουργήστε μια ρουτίνα καθημερινότητας: φτιάξτε το πρόγραμμα για την κάθε σας μέρα γραπτά. Κολλήστε το κάπου ώστε να το βλέπετε, να το ελέγχετε και να το επαναπροσδιορίζετε. Πρώτος στόχος θα πρέπει να είναι να το ακολουθείτε. Συγκεκριμενοποιήστε το χρόνο μελέτης, το χρόνο για γυμναστική, το χρόνο για social media (αλλά αυτό ας το μειώσουμε όσο μπορούμε), το χρόνο για την οικογένειά σας, το χρόνο για άλλα χόμπυ (ίσως να δοκιμάστε κάποια τώρα που έχετε την πολυτέλεια του χρόνου που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα είχατε).

Γράψτε πότε θα ξυπνήσετε, πότε θα παρακολουθήσετε το σχολείο σας, πόσο και πότε θα μελετήσετε, θα «συναντήσετε» τους φίλους-συναθλητές σας και τους προπονητές σας, πότε θα είστε ενεργοί στα social media, πότε απλώς θα σερφάρετε. Κάθε μέρα ή μέρα παρά μέρα συγκεκριμένη ώρα διαβάστε ένα λογοτεχνικό βιβλίο, τώρα δεν έχετε δικαιολογία, έχετε χρόνο! Οι αθλητές υψηλού επιπέδου είναι άτομα με καλλιέργεια πνεύματος, με γνώσεις και εκτός αθλητισμού. Μειώστε το χρόνο που ασχολείστε με τα social media, αυξήστε το χρόνο που θα περάσετε με την οικογένειά σας. Γράψτε κάθε μέρα τι πήγε καλά και τι όχι, σαν ένα είδος ημερολογίου. Αν δεν το καταφέρατε, δείτε τι και γιατί πήγε λάθος και διορθώστε το. Την επόμενη φορά (μέρα) να είστε περισσότερο επίμονοι στην εφαρμογή του.

  • Ανακαλύψτε τις πλευρές της γυμναστικής που δεν μπορούσατε όταν «τρέχατε» να προλάβετε τον κύκλο σχολείο-προπόνηση-διάβασμα-ξεκούραση. Διαβάστε βιβλία για τη γυμναστική. Ανακαλύψτε την ιστορία του αθλήματός σας, αλλά και των άλλων γυμναστικών αθλημάτων, όχι μόνο παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα. Ποιοι ή ποιες ήταν οι πρωταθλητές και οι πρωταθλήτριες προηγούμενων δεκαετιών; Πότε ξεκίνησε το κάθε άθλημα στην Ελλάδα, πού;
  • Χορέψτε! Βάλτε μουσική και χορέψτε, μόνοι ή με την οικογένειά σας!

 

…για τους προπονητές & τις προπονήτριες

Αγαπημένοι προπονητές και προπονήτριες,

Στην αρχή σίγουρα αναζητούσατε την ξεκούραση από το καθημερινό τρέξιμο με το ρολόι, τη φασαρία και την «ηχορύπανση» των γυμναστηρίων. Λίγη όμως ξεκούραση ζητούσατε μόνο…

Τώρα έχει αρχίσει το σύνδρομο της «στέρησης». Τόσο μεγάλες -χρονικά- διακοπές δεν έχετε κάνει σχεδόν ποτέ. Την επόμενη φορά που θα μπούμε στο γυμναστήριο, σίγουρα δεν θα είμαστε οι ίδιοι και οι ίδιες. Ας είμαστε λοιπόν λίγο σοφότεροι, λίγο καλύτεροι.

Χρησιμοποιήστε το χρόνο υπέρ σας, υπέρ της δουλειάς σας, υπέρ της γυμναστικής, υπέρ των παιδιών που θα έρθουν (σίγουρα) λαβωμένα μετά από αυτήν την περιπέτεια. Διαβάστε και μελετήστε είτε σε έντυπη μορφή είτε σε ηλεκτρονική ότι καινούριο «κυκλοφορεί» για την αθλητική επιστήμη, αλλά και την παιδαγωγική. Έχετε όλο το χρόνο που πριν δεν είχατε για να ακούσετε μουσική, να χορέψετε και να κινηθείτε. Να αναθεωρήσετε τα λάθη σας στην προπονητική διαδικασία, να σχεδιάσετε τις νέες τεχνικές και τακτικές που θα υιοθετήσετε.

Όταν όλο αυτό τελειώσει με το καλό, θα κληθείτε (κληθούμε) να διαχειριστείτε μια γενιά που βίωσε συναισθήματα πρωτόγνωρα και μοναδικά για αυτήν και την οικογένειά της, με ή χωρίς απώλειες (ευχόμαστε χωρίς), με άγνωστες συνέπειες βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα.

Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Γυμναστικής Ομοσπονδίας
Θανάσης Βασιλειάδης